Logo
Szállítás: HU

Belépés
Rendelés állapota
Parts & accessories 😱 up to 75% OFF >

Féktárcsák

A féktárcsa kiválasztásánál érdemes több tényezőre figyelni. Különösképpen akkor, ha a cserélendő tárcsa más gyártótól van.

  • Felvétel:
    Jelenleg két lehetőség van a féktárcsa kerékagyhoz történő rögzítésénél. Az egyik a 6-lyúkú felvétel az IS2000 (nemzetközi szabvány) alapján, és a másik lehetőség a Center-Lock felvétel, amelyet a Shimano fejlesztett ki. Ahogy a neve is mutatja, 6-lyúkú felvétel esetén, a tárcsát középen hat csavarral lehet a kerékagyhoz rögzíteni, míg a Center-Lock-nál a kerékagyat és a tárcsát fogazat alapján lehet összekapcsolni. A féktárcsát feltűzzük és középen egy központi anyával (a fogazatnál) rögzítjük.
    Lehetőség van egy Center-Lock kerékagyra és 6-lyúkú adaptert építeni, hogy a választás alapján mindkét rendszert használni tudjuk. Fordítottan azonban nem kivitelezhető!
    Régebbi rögzítési típusok, mint a három és négy furatos, ahogy a 4 lyukú felvétel a Rohlopp Speddhub esetében kivételt képeznek. A Shimano Saint csoport új generációja egy nagyobb Center Lock felvételt vezettek be, de az újra visszaállításra került.

  • Átmérő:
    Egy féktárcsa átmérője mindig az akutális tárcsának megfelelőnek kell lennie. Ha nagyobb fékteljesítményt szeretnénk, használhatunk egy nagyobb tárcsát is. Figyelni kell azonban arra, hogy a meghatározott adapterre lesz szükségünk a féknyeregnél a nagyobb tárcsa összeillesztéséhez. Ezenkívül a teleszkópvilla illetve a vázgyártő engedélyét is figyelembe kell venni a tárcsanagyság kiválasztásakor!

  • Dörzsgyűrű magassága:
    Ezalatt azt a felület magasságot értjük, ahol legutoljára fékeztünk. Ez a magasság semmi esetre sem lehet kisebb annál, ahol a fékbetét elhelyezkedik! A modernebb hullámos felüleltű tárcsáknál a dörzsgyűrű magasság gyakran nem könnyen azonosítható. Itt is érvényesek a gyártó ajánlásainak betartása!

  • Alapanyag:
    Rendszerint a féktárcsák acélból készülnek. Egy könyebb modell esetén aluminiumot is használnak kiegészítésként. Itt is feltétlenül szükséges a megfelelő (gyártó által ajánlott) fékbetétre figyelni. Egy rossz fékbetét választás fékhibát rosszabb esetben esést is eredményezhet!

  • Karbantartás:
    A tárcsa enyhe oldalirányú ütését egy megfelelő szerszámmal vagy egy párhuzamos fogóval kiigazítható. Ez a munkálat egy kevés kivitelezési képességet igyényel. Ha a féktárcsa erőteljesen deformálódott (pl. kő által karcolt) ugyanúgy cserét igényel mint túlzott kopás esetén.
    A féktárcsa lehet pl. Isopropanolal vagy féktisztítóval tisztítani.
    Egy kékes elszineződés a tárcsán egy termikus (hő) túlterhelést jelent a tárcsán. Ebben az esetben egy nagyobb méretű tárcsára van szükségünk és/vagy a fékhasználatnál egy kis odafigyelésre (pl: egy lejtőn féket ne csiszoltassuk).

Megjegyzés: a fék biztonsági szempontból nagyon fontos alkatrész. Hogyha bizonytalan a beépítsénél, karbantartásnál vagy javításnál, keressen fel bennünket vagy egy másik szakműhelyt!
 
AJAX Loader Icon